We hebben een onderzoek opgezet om te kijken of de bedachte theorieën ook in de praktijk waar te nemen zijn. We zetten de kennis die we hebben opgedaan uit boeken en internet om in de pratijk en gaan zelf met kinderen aan de slag.

Onderzoeksvraag: Welke informatie kun je halen uit kindertekeningen?

Deelvragen: Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes in

-de ontwikkelingsfase?

-kleurgebruik?

-getekende voorwerpen?

 

-Uitvoering van het onderzoek.

-Resultaten van het onderzoek.

Het onderzoek

Werkwijze

We willen de kinderen van groep 1 tot en met 4 tekeningen laten maken. We laten de kinderen kiezen uit verschillende kleuren: primaire (rood, geel, blauw) en secundaire (oranje, paars, groen) kleuren. Daarna gaan we onderzoeken of kinderen een voorkeur hebben voor bepaalde kleuren door de tekeningen te bekijken. De gegevens zetten we in grafieken en we maken onderscheid in leeftijd en geslacht.

De kinderen mogen ook zelf kiezen wat ze willen tekenen, namelijk wat zij leuk vinden. Zo krijgen we een goed beeld van de onderwerpen die jongens leuk vinden om te tekenen en het zelfde geld voor de meisjes. Ook deze gegevens verwerken we in grafieken, onderscheid makend tussen leeftijd en geslacht.

Door de kijken naar hoe realistisch de voorwerpen zijn getekend kunnen we kijken in welke ontwikkelingsfase het kind zich begeeft. Hierdoor zien we waarschijnlijk een verschil tussen de gekozen leeftijden.

    

 

Startpagina