De realistische fase

Wanneer een kind 7 tot 12 jaar oud is bevindt het zich in de realistische fase. De tekeningen die kinderen in deze fase maken zijn steeds meer representatief voor de werkelijkheid. Kinderen worden steeds kritischer tegenover de tekening die ze hebben gemaakt en de voorstellingen worden steeds meer vergeleken met de realiteit. Kinderen beginnen steeds schetsmatiger te tekenen.

De ontwikkeling in de realistische fase

Als we kijken naar een mensentekening dan zien we dat kinderen meer rekening gaan houden met de werkelijke verhoudingen van de lichaamsdelen van de mens en de proporties van het lichaam. In de realistische fase ligt de nadruk op het toepassen van de in eerdere fases verkregen schema’s. Deze schema worden nu meer geperfectioneerd.

De onderwerpen die in de realistische fase getekend worden zijn vaak erg realistisch en verschillen bij jongens en meisjes. Jongens tekenen bijvoorbeeld vaak cowboys, ridders of politieagenten (mannelijke figuren). Hiermee tonen zij hun mannelijkheid. Meisjes daarentegen tekenen vaak hartjes, bloemen, schoenen, handstassen en andere versieringen. Het is hangt natuurlijk erg af van de interesses van een kind wat er getekend wordt.

In de realistische fase gaan tijd en ruimte een steeds belangrijke factor spelen. Door deze begrippen wordt het voor anderen makkelijker om de tekeningen binnen een context te plaatsen. Daarnaast worden relaties hierdoor beter weergegeven.

De realiteit dringt zich op

Het wordt in deze fase moeilijker voor kinderen om hun gevoel in een tekening te uiten en ze geven daarom vaak een realistische weergave van de werkelijkheid. Hierdoor neemt de creativiteit van de tekeningen dus af. Kinderen worden naarmate ze ouder worden steeds meer beïnvloed door de opgelegde discipline van buitenaf. Ze zullen er dan ook alles aan doen om hun tekeningen te laten lijken op de omgeving waarin ze zich bevinden.  Wat je ook terugziet is het overnemen van elkaars vormen en ideeën.

Aan het einde van de realistische fase ontstaat er een groter inzicht in het eigen vermogen en in sommige gevallen de eigen beperkingen. Hierdoor vermindert de mate waarin er getekend wordt aan het einde van de fase. De meeste kinderen zullen dus naarmate ze ouder worden steeds minder gaan tekenen. Er wordt ruimte gemaakt voor andere hobby’s.