Op deze pagina zullen we een antwoord geven op de onderzoeksvraag en de deelvragen. Met behulp van tekeningen die door de kinderen zijn gemaakt hebben we een beeld gekregen van de verschillen tussen jongens- en meisjetekeningen en blijkt dat een tekening meer vertelt dan je in eerste instantie denkt.

 

Conclusie


Ontwikkelingsfase
Bij de grafieken over de ontwinkkelingsfase hebben we gezien dat de roze grafrieken meer naar rechts liggen dan de blauwe grafieken. Hieruit hebben we geconcludeerd dat de meisjes over het algemeen een ontwikkelingsfase verder zijn dan de jongens.

Wat je niet uit de grafieken kunt halen, maar wat wij wel uit ons praktijkonderzoek is opgevallen, is dat zich onder de jongens meer 'talenten' bevinden. Meestal kan je duidelijk zien in welke ontwikkelingsfase een bepaalde leeftijdsgroep zit. In groep 4 was er een jongen die al meteen wist wat hij wilde tekenen, en dit ook al zeer gedetailleerd tekende. Per leeftijdsgroep was er meestal een jongen aanwezig die al een of twee fases voor liep op de andere kinderen.
 
Verder was er nog een meisje die Achondroplasie (ook wel dwergziekte) had. Uit de tekening van haar konden we goed zijn dat zij kwa tekenen een of twee fases achter liep op haar leeftijdsgenootjes. Des al niet te min had ze evenveel plezier- of misschien zelfs wel meer plezier in het tekenen- als haar klasgenootjes.
 
Hier nogmaal de tekening van het kindje met dwerggroei: 
 

Kleuren
Ook bij het kleurgebruik zie je duidelijke verschillen tussen jongens en meisjes. We zien  weer dat de roze grafieken iets meer naar rechts liggen. Dit geeft aan dat de meisjes over het algemeen meer kleuren gebruiken dan jongens. Er is ook een verschil in het gebruik van bepaalde kleuren. Meisjes gebruiken meer roze, rood, oranje en geel. Jongens gebruiken meer zwart, blauw, groen en paars. Met name op jongere leeftijden is dit verschil groot. Naar mate de kinderen ouder worden, gaan jongens en meisjes ongeveer evenveel kleuren gebruiken. De verschillen tussen de hoeveelheid kleurgebruik nemen af.

Onderwerpen
Het is misschien niet zo heel verrassend, maar er zijn duidelijk 'jongens' en 'meisjes' onderwerpen te onderscheiden. Als je naar de grafiek kijkt zie je dat meisjes meer poppetjes, zonnetjes, dieren en versieringen tekenen terwijl jongens meer voertuigen, natuurelementen en geometrische vormen tekenen. Dit verschil blijft zo, ook naarmate kinderen ouder worden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uit dit onderzoek is gebleken dat je zeer veel informatie kunt halen uit een onschuldige tekening. Wij hebben ons vooral gericht op de ontwikkelingsfase, het kleur gebruik en de onderwerpen. Ieder kind is uniek en dat blijkt ook uit de tekeningen. 
 
Waar wij ons niet in hebben verdiept is het gedrag van kinderen en de wijze waarop dat gedrag te herkennen is in een tekening. Dit is misschien een leuk idee voor andere leerlingen die ook graag hun profielwerkstuk willen houden over kinderen.